Accounting On The Road - ALGEMENE VOORWAARDEN


1. TOEPASSINGSGEBIED
Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle professionele relaties tussen Accounting On The Road en de cliënt.
Afwijkingen hierop moeten uitdrukkelijk en schriftelijk door beide partijen worden aanvaard.
Samen met de opdrachtbrief vormen ze de volledige overeenkomst tussen de partijen.


2. SOORTEN OPDRACHTEN


2.1. Recurrente opdrachten


Een recurrente opdracht is een opdracht die bestaat uit opeenvolgende prestaties van eenzelfde aard die tegen vooraf
gekende termijnen moeten worden uitgevoerd.
Tenzij er in de afzonderlijke overeenkomst en/of opdrachtbrief een termijn wordt vermeld, wordt de overeenkomst voor
recurrente opdrachten geacht voor onbepaalde duur te zijn aangegaan.
Beide partijen kunnen op elk ogenblik de overeenkomst beëindigen, onder de volgende voorwaarden:
• de opzegging dient per (aangetekende) brief en/of per e-mail ter kennis te worden gebracht van de andere partij
en
• er dient een opzeggingstermijn te worden nageleefd van 14 dagen die ingaat vanaf de eerste maandag volgend op
ontvangst van de (aangetekende) brief en/of mail.
Tijdens de opzeggingstermijn blijven deze algemene voorwaarden onverkort van kracht.


2.2. Niet-recurrente opdrachten


De overeenkomst met betrekking tot een niet-recurrente opdracht wordt geacht voor bepaalde duur te zijn gesloten.
Ze eindigt door de uitvoering van de opdracht en, indien dit van toepassing is gelet op de aard van de opdracht, door de
levering van de overeengekomen prestaties.
2.3. Beëindiging
Na de beëindiging van de samenwerking worden alle boeken en bescheiden die toebehoren aan de cliënt ter beschikking
gesteld van de cliënt of zijn gevolmachtigde tegen ontvangstbewijs.
Accounting On The Road is gerechtigd de administratieve kosten van deze overgave in rekening te brengen.

3. ONMIDDELLIJKE STOPZETTING


3.1. Indien er redenen zijn die de voortzetting van de professionele samenwerking onmogelijk maken, kan Accounting On
The Road de samenwerking op elk ogenblik, zonder opzeggingstermijn en zonder vergoeding beëindigen.
Mogelijke redenen zijn:
• omstandigheden die de onafhankelijkheid van Accounting On The Road in het gedrang brengen,
• omstandigheden die de uitvoering van de opdracht conform de beroeps- en deontologische normen onmogelijk
maken,
• de kennelijke tekortkoming(en) van de cliënt ten aanzien van zijn eigen verbintenissen zoals omschreven in deze
algemene voorwaarden (punt 5.2.) en in de overeenkomst,
• in geval van een procedure WCO, procedure van ontbinding of kennelijk onvermogen van de cliënt.
De redenen die de onmiddellijke stopzetting van de overeenkomst verantwoorden worden meegedeeld aan de cliënt.
Naargelang de omstandigheden kan Accounting On The Road zijn beslissing laten voorafgaan door een waarschuwing aan
de cliënt.

3.2. In geval van faillissement van de cliënt is de overeenkomst van rechtswege ontbonden.


4. OPSCHORTING VAN DE UITVOERING VAN DE VERBINTENISSEN


In geval van niet-nakoming, van niet-correcte of niet-tijdige uitvoering door de cliënt van zijn verbintenis(sen), bijvoorbeeld
in geval van niet-betaling van erelonen of voorschot(ten), is Accounting On The Road gerechtigd de uitvoering van zijn
verplichtingen op te schorten of uit te stellen totdat de cliënt aan zijn verplichtingen heeft voldaan.
Accounting On The Road brengt de opdrachtgeven hiervan schriftelijk en/of per mail op de hoogte.
Indien er na de aanvang van de schorsing of het uitstel van uitvoering, rechtshandelingen dringend en noodzakelijk moeten
worden gesteld ter vrijwaring van de rechten van de cliënt, en waarvoor Accounting On The Road opdracht had gekregen,
wijst hij de cliënt hierop.
Alle kosten en lasten voortvloeiend uit de opschorting of het uitstel zijn ten laste van de cliënt.
Accounting On The Road is in alle omstandigheden gerechtigd op betaling van de erelonen en kosten m.b.t. de reeds
uitgevoerde werkzaamheden.


5. RECHTEN EN PLICHTEN VAN DE PARTIJEN


5.1. Rechten en plichten van Accounting On The Road.


Accounting On The Road kan in geen geval aansprakelijk worden gesteld voor de gevolgen van mogelijke latere wijzigingen
aan wettelijke en reglementaire bepalingen.
Evenmin is hij verantwoordelijk voor gevolgen van eventuele tekortkomingen, fouten of overtredingen die zouden zijn
begaan vóór zijn tussenkomst.
De uitvoering van de opdracht is niet - behoudens andersluidend beding - specifiek gericht op het ontdekken van eventuele
fraude.
Behoudens andersluidend beding is Accounting On The Road niet verplicht de juistheid en volledigheid na te gaan van de
informatie die de cliënt of diens aangestelde(n) hem overmaken, noch de betrouwbaarheid van de akten, contracten,
inventarissen, facturen en bewijsstukken van alle aard, die hem door de cliënt worden toevertrouwd of voorgelegd als
zijnde bewijskrachtige stukken of als stukken die als dusdanig moeten dienen.


5.2. Rechten en plichten van de cliënt


De cliënt verbindt er zich onder meer toe, op niet-limitatieve wijze:
• Accounting On The Road alle documenten, gegevens en informatie die nodig zijn voor de uitvoering van de
opdracht tijdig ter beschikking te stellen;
• de werkzaamheden die hem desgevallend op basis van de overeenkomst toekomen, te verrichten;
• elk gegeven, elke gebeurtenis of ontwikkeling die enige invloed zou kunnen hebben op de uitvoering van de
opdracht ter kennis te brengen van Accounting On The Road;
• indien Accounting On The Road hierom verzoekt, schriftelijk te bevestigen dat de verschafte documenten,
inlichtingen en uitleg juist en volledig zijn;
• na te gaan of de door Accounting On The Road geleverde documenten en staten overeenstemmen met zijn
verwachtingen en met de door hem verschafte informatie, en indien dit niet het geval is, haar hiervan onverwijld
op de hoogte te brengen.


6. BETALINGSVOORWAARDEN


6.1. bepaling van de kosten en erelonen


De kosten en erelonen worden vastgesteld overeenkomstig de geldende wettelijke en reglementaire bepalingen. De kosten
en erelonen zijn verschuldigd naarmate de werkzaamheden ten behoeve van de cliënt worden uitgevoerd, ook al is de
opdracht niet beëindigd.


6.2. Betalingsvoorwaarden


Facturen en/of ereloonnota’s zijn betaalbaar binnen de 30 kalenderdagen na factuurdatum.
Laattijdige betalingen geven van rechtswege en zonder dat een ingebrekestelling is vereist, aanleiding tot:
• een intrestvergoeding gelijk aan 10% op jaarbasis en
• een conventionele schadevergoeding waarvan het bedrag forfaitair wordt bepaald op 10 % van de onbetaalde
bedragen met een minimum van 125 euro.


6.3. Betwisting van staat van kosten en erelonen


Alle betwistingen van kosten en erelonen dienen via aangetekend schrijven en/of per e-mail binnen de 8 dagen na
ontvangst van de factuur gemotiveerd geformuleerd te worden aan Accounting On The Road. Indien geen (tijdige)
betwisting Accounting On The Road bereikt, wordt verondersteld dat de cliënt akkoord gaat met de gefactureerde diensten.


7. BEVOEGDHEID EN TOEPASSELIJK RECHT


In geval van betwisting zijn enkel de rechtbanken bevoegd van het arrondissement van Accounting On The Road en
desgevallend het eerste kanton van het vredegerecht. Het Belgisch recht is van toepassing.