Corona: info heropstart horeca

Gepubliceerd op 4 juni 2020 om 22:05

Om de heropening van de horeca te begeleiden heeft de FOD Economie een gids met tips samengesteld en ook communicatiedragers om de restaurant- en café-uitbaters te helpen hun activiteiten in veilige omstandigheden te hervatten.

Bedoeling is een nieuwe golf van COVID-19-besmettingen te voorkomen.

Gids voor een veilige heropstart van de horeca

De gids bevat de minimale en noodzakelijke preventiemaatregelen voor veilige contacten tussen restaurant- en café-uitbaters, hun personeel en hun klanten. De gids is beschikbaar in het Frans, Nederlands en binnenkort ook in het Duits en Engels.

Het gaat onder meer om:

  • algemene regels voor de toegang tot cafés en restaurants,
  • organisatie van de binnen- en buitenruimtes,
  • hygiënemaatregelen,
  • manieren om fysiek contact te beperken,
  • klanteninformatie,
  • organisatie van de dienst,
  • door de klanten te respecteren richtlijnen,
  •  

 

DOWNLOAD HIER DE GIDS

 

Die preventiemaatregelen kunnen op sectoraal of bedrijfsniveau worden aangevuld. Daarbij wordt zoveel mogelijk rekening gehouden met de specifieke omstandigheden. Ook andere adequate maatregelen die een soortgelijke bescherming bieden, zijn mogelijk.

Bekijk ook de "Gids om de verspreiding van COVID-19 op het werk tegen te gaan", die in samenwerking met de Groep van Tien is opgesteld en beschikbaar is op de website van de FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg.

Materiaal om klanten te informeren

De restaurateurs/café-uitbaters moeten hun klanten informeren over de basisregels die ze in hun zaak in acht moeten nemen, minstens met een duidelijk zichtbare affichering.

De restaurateurs/café-uitbaters vinden hieronder een algemene affiche die ze daarvoor kunnen gebruiken.

Download de affiche in het Nederlands

Download de affiche in het Frans 

Daarnaast heeft de FOD Economie een communicatiekit ontwikkeld met specifieke affiches (voor de markten, de contactberoepen …) en een serie andere dragers waarmee de restaurateurs et de café-uitbaters hun klanten binnen en/of buiten hun zaak en via hun gebruikelijke communicatiekanalen, ook online, kunnen informeren. Er zijn ook hulpmiddelen beschikbaar om de ruimtes en het klantenverkeer in de zaak te helpen organiseren (pictogrammen, wegwijzers …).

De communicatiekit is beschikbaar in het Frans, Nederlands en binnenkort ook in het Duits en Engels.

 

DOWNLOAD HIER DE COMMUNICATIEKIT

 


Laatst bijgewerkt 4 juni 2020

Bron: FOD Economie

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.